Hemmasittande elever och vägen tillbaka
Bokfakta
Titel: Hemmasittare och vägen tillbaka. Insatser vid långvarig skolfrånvaro
Författare: Peter Friberg, Ia Sundberg Lax, Robert Palmér och Martin Karlberg
ISBN 978-91-85617-25-8
Antal sidor: 200 s
Utförande: Mjukband
Utgivningsår: 2015
Beställs via nätbokhandeln.
Att inte gå i skolan innebär ett stort lidande för den unge själv och för familjen.
Denna bok beskriver ett arbetssätt som har hjälpt många elever tillbaka till skolan. Bakom metoden står Magelungen Utveckling som erbjuder kvalificerat behandlings- och förändringsarbete för barn, ungdomar, unga vuxna och deras familjer.
Författarna delar generöst med sig av sina erfarenheter. Bokens målgrupper är främst personal inom skola, socialtjänst, BUP samt föräldrar och anhöriga.
Ur bokens innehåll:
Orsaker till skolfrånvaro
Inlärningsteori och beteendeanalys – en grund att stå på
Att uppmuntra och förändra beteenden
Konsten att skapa allians med elever, föräldrar, skolpersonal
Samverkan och samordning – en grundbult
Kartläggning och att analysera information
Förändringen och vägen tillbaka steg för steg
Vidmakthållande – hur får man förändringen att vara över tid?
Att arbeta online med skolfrånvarande unga. Tio års erfarenhet – ett värdefullt redskap.
Läsaren får kunskap, många praktiska tips och via intervjuer möjlighet att ta del av ungas, deras familjers och yrkesverksammas verklighet. Hemmasittande elever och vägen tillbaka ger både en forskningsbaserad grund och är en praktisk handbok.
Varför ny titel?
Begreppet hemmasittare i den första upplagan tenderar att klistra på något negativt på de elever som råkat i problematisk skolfrånvaro. Därför ändras titeln och fokus när hemmasittare byts ut till hemmasittande elever.
Om författarna
Peter Friberg, Ia Sundberg Lax, Robert Palmér och Marit Sahlström arbetar eller har arbetat på Magelungen. Tillsammans med andra kollegor har de utvecklat ett manualbaserat behandlingsprogram för hemmasittande elever som ligger till grund för ett antal verksamheter i landet. Sara Linderdahl, doktorand i pedagogik vid Uppsala universitet, ger en redogörelse för ny forskning på området skolfrånvaro.
Ia Sundberg Lax
Peter Friberg
Marit Sahlström
Robert Palmér
Sara Linderdahl