Om Columbus Förlag

Grundidé – Med nyfikenhet som drivkraft

Vi människor är i grunden nyfikna och söker ständigt nya insikter och upplevelser. Vi vill lära oss mer av nyfikenhet och intresse och för att utvecklas som människor. Det är utgångspunkten för Columbus Förlag.

Bakgrund

Resplanen för Columbus Förlag antogs år 2005 efter 25 års förberedelser på andra förlag. År 2006 startade färden.

Öppenhet för att pröva okonventionella lösningar och samverkan med många olika parter, inom och utanför bokbranschen, är fortfarande, efter femton år, en viktig princip.

Styrelse

För att leda verksamheten finns en styrelse med engagemang och kunnande kring böcker och IT. Styrelsen består av:

Carola Stuart

Förlagschef på Columbus med cirka 40 års förlagserfarenhet, förläggeri, projektledning, redaktionellt arbete, copy, marknadsföring och försäljning. Exempel på ämnesområden hon arbetat med är historia, kulturhistoria, nautika, och pedagogik – kort sagt en allätare inom fackboksområdet. Före Columbus arbetade hon som förläggare på Norstedts.

Rolf Ellnebrand

Grundare och vd på Columbus, tidigare förlagschef på Natur och Kultur/Fakta. Där ansvarade han för utgivningen av hundratals fackböcker. Särskilt minnesvärda är ”Mat-Tina” Nordström trädgårdsbibeln Allt för trädgården, fembandsverket Det svenska jordbrukets historia, Kaffe Fasset, för att nämna några.

Gun-Britt Fagernes

Före detta bokhandelschef med mer än 30 års erfarenhet i bokbranschen.

Michael Ellnebrand

IT-expert med insikter i boklogistik och webbaserad marknadsföring.

Nina Persson

Systemansvarig inom HR, med flerårig erfarenhet som bokhandelsmedhjälpare hos Exlibris och Pocketshop.

Kontakt

Utgivningsidéer, frågor om böckers innehåll, produktion:

Carola Stuart
Epost: carola.stuart@columbusforlag.se
Telefon: 070 308 89 64

Logistik, distribution, marknadsföring/försäljning:

Rolf Ellnebrand
Epost: rolf.ellnebrand@columbusforlag.se
Telefon 070 624 23 85

Postadress
Columbus Förlag AB
Blomsterbacken 4
134 38 Gustavsberg

Organisationsnummer: 556699-4785